Tuesday, December 14, 2010

Amalan Ayatul Kursi

Ayat ini diturunkan setelah Hijrah.Semasa penurunannya, ianya diiringi oleh beribu-ribu malaikat kerana kebesaran dan kemuliannya. Syaitan dan Iblis juga gempar kerana adanya satu perintang dlm perjuangan mereka. Rasulullah s.a.w. dengan segera memerintahkan Zaid Tsabit menulis dan menyebarkannya.

1) Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali selepas sembahyang fardhu,setiap pagi dan petang,setiap kali keluar masuk rumah atau hendak musafir,Insyaallah akan terpeliharalah dirinya dari godaan syaitan,kejahatan manusia,binatang buas yang akan memudaratkan dirinya bahkan keluarga,anak-anak,harta bendanya juga akan terpelihara dengan izin Allah s.w.t.

2) Mengikut keterangan dari kitab “Asraarul Mufidah”, sesiapa yang mengamalkan membacanya setiap hari sebanyak 18 kali, maka akan dibukakan dadanya dgn berbagai hikmah,dimurahkan rezekinya,dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia dari segala bencana dengan izin Allah.

3) Syeikh Abu Abbas ada menerangkan,sesiapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya,Insyaallah Allah akan memncerdaskan akal fikirannya serta memudahkannya menerima ilmu pengetahuan.

4) Rasullullah s.a.w bersabda bermaksud:”Sesiapa pulang kerumahnya serta membaca ayat Kursi,Allah hilangkan segala kefakiran didepan matanya”.

5) Sabda Baginda lagi:”Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat,kemudian berwuduk dan sembahyang sunat dua rakaat,Allah memeliharanya drp kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar”.

6) Orang yang selalu membaca ayat Kursi dicintai Allah dan dipelihara Allah sebagaimana DIA memelihara Nabi Muhammad.

7) Mereka yang beramal dengan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan Allah daripada gangguan dan hasutan syaitan.

8) Pengamal ayat Kursi juga, dengan izin Allah,akan terhindar daripada pencerobohan pencuri. Ayat Kursi menjadi benteng yang kuat menyekat pencuri daripada memasuki rumah.

9) Mengamalkan ayat Kursi juga akan memberikan keselamatan ketika dalam perjalanan.

10) Ayat Kursi yang dibaca dengan khusyuk,Insyaallah,akan menyebabkan syaitan dan jin terbakar.

11) Jika anda berpindah kerumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu,eloklah anda membaca ayat Kuris 100 kali,insyaallah,mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar dari gangguan lahir dan batin.

12) Barang siapa yang membaca ayat Kursi apabila berbaring ditempat tidurnya,Allah akan mewakilkan 2 malaikat memeliharanya hingga subuh.

13) Barang siapa yang membaca ayat Kursi diakhir setiap sembahyang fardhu,ia akan berada dlm lindungan Allah hingga sembahyang yang lain.

14) Barang siapa yang membaca ayat Kursi diakhir setiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut,dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur,Allah akan memelihara akan dia keatas rumahnya,rumah jirannya dan ahli rumah-rumah disekitarnya.

15)Barang siapa yang membaca ayat Kursi diakhir tiap-tiap sembahyang Fardhu,Allah akan menganugerahkan dia hati-hati orang yang bersyukur perbuatan2 orang yang benar,pahala nabi2 juga Allah akan melimpahkan padanya rahmat.

16) Barang siapa yang membaca ayat Kursi sebelum keluar rumahnya,maka Allah mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya,mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

17) Barang siapa yang membaca ayat Kursi diakhir sembahyang , Allah azza wajalla akan mengemdalikan pengambilan rohnya dan ia adalah seperti orang yang berperang bersama nabi Allah sehingga mati syahid.

18) Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika kesempitam,nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya.

*Jangan sekadar dibuat hiasan Ayatul Kursi tetapi diamalkan sebaik-baiknya.Insyaallah!

islam itu indah....

aku mencintaimu atas dasar iman yg ada padamu...
jika luntur iman mu maka luntur jua cintaku padamu....
=))

semua orang impikan bakal suami dan isteri yang soleh dan solehah....
ustaz kata kena hindarkan perasaan malas utk melakukan ibadat baru akan merasai kelazatan dan kenikmatan melakukan ibadat....

skrg ustaz tgh berzikir...merdunya
jatuh cinta dengar hehe...
bukan senang nak cari suami yang beriman zaman sekarang....

time kelas ustaz Amin semua tak tidur semangat la...
coz dia mgajar best...


kelas dia jugak buat aku tersedar dari apa yang aku tak kisah sebelum ini...
"malaikat sentiasa berada di  kiri dan kanan kita"

Sunday, December 12, 2010

bermula lah...


knpe aku buh pic nih sbb iany sgt sdp...yummmm

bermulalah kehidupan sbgai seorg student...

setelah 2week cuti sem...
skrg smbung blk study utk sem y terakhir iaitu sem6...

kejap btl masa berjalan...
upenye dah 3tahun aku study kat jb nih...
lenguh bdn2 nek bas dr kdh--jb...
pasni suma 2 xkn berlaku lg...
tgl 6bln je lg utk aku study & menempuh LJM...
gerun dgr perkataan LJM...

nk xnk kne jgk laluiny....

bila dah sem6 nih bwu sedar xlama lg dh nk keje...

akan bergelumang ngn situasi sebenar seorang "STAFF NURSE"...
klu owg dgr je jd staff nurse diorg anggap keje 2 kotoq...
tp cuba la kowg fikir klu xde nurse spe y nk jg patient kat wad?? doktor??? jgn harap la...
pas abeh prosedur je
"STAFF NURSE" la y akan handle suma...
dlu ingat senang je nk jd "STAFF NURSE" upeny...
ALLAH je la y taw...

dlu pk sng nk dpt keje...

skrg makin byk kolej nursing...
byk la saingn nk dptkn keje...

tawakal je la...
alang2 dh msk teruskn je la...

wat y terbek...

moga senang masa depan...=)
amin....